måndag 15 mars 2010

Möjligtvis en resa?


Vi har precis kläckt tanken att man kanske skulle kunna få åka ner till Rumänien för att skaffa mer information till bloggen men också för att alla ska bli inspererade. Jag (Amanda) har ju redan varit där nere, även om det var länge sen, så jag är redan hur inspererad som helst, men jag skulle verkligen vilja åka tillbaka. Man får så mycket kärlek av alla, speciellt av de små barnen på Casa Alba barnhemmet. De bara suger sej till en.
Rumänien får inte adoptera bort barnen för EU säger att man måste själv rå upp problemen i landet. Därför måste den som ska adoptera barnet vara Rumänsk medborgare vilket inte är så enkelt om du inte är född där. Jag träffade en kvinna i Rumänien som precis adopterat en liten pojke. Hon hade varit tvungen att bo i Rumänien i flera år och så söka massor av tillstånd. Det jag ville komma fram till var att det alltså är väldigt svårt att adoptera från Rumänien vilket gör att barnhemsarbetet där nere bara växer och växer och där med blir mer beroende av pengar och volontärarbete.


Kommer snart att skriva mer info om själva arbetet. Har ni frågor så ställ dom så tar jag upp dem som inlägg här i bloggen. Ni är fria att fråga allt mellan himmel och jord om arbetet så ska jag försöka svara :)


/Amanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar